Правото отблизо: с адв. Явор Дочев
Правото отблизо
Застрахователно право
Медицинско право



Адв. Явор Дочев е част от мрежата на Argumento и има дългогодишен опит в сферата на застрахователното право, особено в делата за обезщетения на пострадали при пътнотранспортни произшествия (ПТП) и трудови злополуки. През годините натрупва ценен практически опит в застрахователни компании, което днес му дава ключово предимство в защитата на клиентите. Понастоящем ръководи юридическия екип на правна кантора IES.
С над 500 успешно завършени казуса, адв. Дочев е насочил практиката си изцяло към тази специфична област. Той и колегите му покриват цялата страна, като се стремят не само към максимално и справедливо обезщетение, но и към първокласно обслужване с бърза и ясна комуникация. В кратко интервю му задаваме най-важните въпроси, които интересуват хората, когато търсят адвокат като него онлайн в силно емоционални ситуации.
Как бихте обяснили на ученици в 3. клас какво работите?
Бих им казал, че помагам на хората в труден момент – когато са пострадали при катастрофа или злополука на работа. Съдействам им, чрез своите знания и опит, така че да получат парична сума, която да им помогне да се възстановят. Моята работа е да защитавам пострадалите в съдебната зала, където се решава какво да им бъде изплатено.
С какви проблеми най-често клиентите се обръщат към Вас и в какъв момент обикновено Ви търсят?
Аз съм адвокат по застрахователно право, обезщетения при ПТП и трудови злополуки. Изцяло профилиран съм в тези сфери. Клиентите се обръщат към мен в няколко възможни ситуации:
Пострадали са при пътен инцидент и имат право да претендират обезщетение от Застрахователя на виновния водач;
Пострадали са при трудова злополука и им се дължи обезщетение от работодателя или по застраховка;
Получили са отказ за изплащане на застрахователно обезщетение по застраховка ,,Живот”, ,,Злополука”, ,,Каско на МПС” или друга.
Клиентите се свързват с мен в различен момент, в зависимост от техните индивидуални нужди. При всички случаи, правната помощ и съдействие от адвокат с моя профил изисква клиентите да имат възникнала конкретна необходимост – да са пострадали при ПТП, трудова злополука или да имат отказана претенция по застраховка. Всеки, който има такъв казус може да се свърже с кантората ни по телефона или онлайн за безплатна консултация, а при необходимост от следващи действия и представителство да се срещне с мен.
Коя е най-честата грешка, която хората правят, преди да потърсят адвокат като Вас?
Когато става въпрос за ПТП е важно пострадалите да са наясно, че адвокатът е необходимост с цел получаването на справедливо обезщетение, но от друга страна не е необходимо да избързват и да ангажират такъв в часовете и дните след инцидента. Една от често срещаните грешки, които хората правят преди сами да потърсят специализират адвокат е да се доверяват на неточни твърдения. Често се случва пострадалите да бъдат настанени в болнично заведение, където много адвокати или техни посредници се свързват с тях непосредствено след като катастрофата се е случила. Често те им дават подвеждаща информация, че трябва веднага да ангажират адвокат, за да не загубят правото си на обезщетение. За мен този подход е крайно неморален и принизява адвокатската професия. В тази връзка, препоръчвам на всеки пострадал при ПТП да потърси сам адвокат когато състоянието му е стабилизирано и се е прибрал в дома си.
Споделете ни случай от практиката си, с който се гордеете.
Има много случаи от практиката, с които се гордея. Това са такива казуси, в които работата ми се отразила значително на самия клиент по един или друг начин. Видял съм, че човекът който ме е ангажирал ме чувства близък като свой приятел, вярва ми безрезервно и изпитва благодарност, която не може да изрази с думи. Ако трябва да посоча един случай – имах клиенти с много тежко ПТП в района на Варна. Пострадалият беше в кома и делото се водеше от съпругата му като настойник. Самият съдебен процес беше сложен, с доста експертизи и трудности. Накрая обаче, присъдиха обезщетение в размер на 700 000лв. на пострадалия, която сума с обезщетението за забава доближи 1 млн.лв. Това парично обезщетение дойде няколко години след като близките на пострадалия се бяха лутали с адвокат, който не беше специалист в материята. Вярвам, че с воденето на това дело им помогнах да решат до известна степен паричните си затруднения свързани с лечение и издръжка.

Кой е най-изненадващият въпрос, който някога сте получавали от клиент?
В нашата професия няма изненадващи въпроси :) Трябва да сме подготвени за всеки въпрос, който възникне в процеса на работа. Питанията са много, защото обикновено сътрудничеството ми с даден клиент продължава дълго време, поради тромавата съдебна система. През цялото това време, аз и колегите ми сме на разположение да разясним всяка подробност, свързана със случая, както и да дадем информация за етапа, на който се намираме.
Защо решихте да се включите в платформата Argumento и как смятате, че тя подобрява достъпа до правна помощ за обществото ни?
Реших да се включа в платформата Argumento, тъй като смятам че новите технологии трябва да се развиват и в юридическата сфера. Платформата е иновативна, а това е нещо, към което и самият аз и колегите ми се стремим. Вярвам, че е важно всеки клиент да може да вземе информирано решение за това какъв адвокат му е необходим. Поради тази причина е хубаво, че платформата дава възможност за ясно разграничаване на специалностите на всеки адвокат. Достъпът до юридически услуги се улеснява, което е добре за крайния потребител. Това е нещо, на което ние много държим, чрез предоставянето на безплатни консултации в сферите ни на дейност.
Какво бихте казали на човек, който се намира в сложна житейска ситуация и не знае откъде да започне?
Сложните житейски ситуации са много и с различен характер. Според мен най-добрият съвет е при такава ситуция да се допиташ до правилния човек. Адвокатът е такъв човек, когато се касае до житейска ситуация от правен характер, която отговаря на неговите компетенции.
Ако имахте възможност да промените нещо в българската правна система - кое би било то и защо?
Бих казал, че българската правна система има много проблеми. Най-големият от тях е, че е изключително бавна. Понякога хората губят вярата си, че ги очаква някаква справедливост. Съдебните дела трябва да вървят значително по-бързо. Същото важи и за изготвянето на автотехнически и съдебномедицински експертизи, както по гражданските, така и по наказателните дела. Този тип експертизи, касаят обезщетенията при ПТП и наказанията за виновните в ПТП. Надявам се в близко бъдеще правната система да се реформира, така че да отговаря на очакванията както на хората, така и на адвокатите.
В следващите седмици, чрез поредица от интервюта, ще ви срещаме с адвокати от мрежата на Argumento – професионалисти, които всеки ден работят по реални казуси и с отдаденост защитават правата на хората.
С тази рубрика искаме да покажем човешкото лице на правото – така, както го виждаме ние: достъпно, разбираемо и навременно. Защото вярваме, че един съвет от точния човек може да промени не просто ситуацията, а целия живот на човек, попаднал в труден момент.
Ако искате да се свържете с адв. Явор Дочев за консултация относно обезщетения при ПТП, обезщетения при трудови злополуки или откази от застрахователни компании, разгледайте неговия профил в Argumento. Там ще откриете повече за практиката му и удобен начин да насрочите онлайн или присъствена консултация.
Адв. Явор Дочев е част от мрежата на Argumento и има дългогодишен опит в сферата на застрахователното право, особено в делата за обезщетения на пострадали при пътнотранспортни произшествия (ПТП) и трудови злополуки. През годините натрупва ценен практически опит в застрахователни компании, което днес му дава ключово предимство в защитата на клиентите. Понастоящем ръководи юридическия екип на правна кантора IES.
С над 500 успешно завършени казуса, адв. Дочев е насочил практиката си изцяло към тази специфична област. Той и колегите му покриват цялата страна, като се стремят не само към максимално и справедливо обезщетение, но и към първокласно обслужване с бърза и ясна комуникация. В кратко интервю му задаваме най-важните въпроси, които интересуват хората, когато търсят адвокат като него онлайн в силно емоционални ситуации.
Как бихте обяснили на ученици в 3. клас какво работите?
Бих им казал, че помагам на хората в труден момент – когато са пострадали при катастрофа или злополука на работа. Съдействам им, чрез своите знания и опит, така че да получат парична сума, която да им помогне да се възстановят. Моята работа е да защитавам пострадалите в съдебната зала, където се решава какво да им бъде изплатено.
С какви проблеми най-често клиентите се обръщат към Вас и в какъв момент обикновено Ви търсят?
Аз съм адвокат по застрахователно право, обезщетения при ПТП и трудови злополуки. Изцяло профилиран съм в тези сфери. Клиентите се обръщат към мен в няколко възможни ситуации:
Пострадали са при пътен инцидент и имат право да претендират обезщетение от Застрахователя на виновния водач;
Пострадали са при трудова злополука и им се дължи обезщетение от работодателя или по застраховка;
Получили са отказ за изплащане на застрахователно обезщетение по застраховка ,,Живот”, ,,Злополука”, ,,Каско на МПС” или друга.
Клиентите се свързват с мен в различен момент, в зависимост от техните индивидуални нужди. При всички случаи, правната помощ и съдействие от адвокат с моя профил изисква клиентите да имат възникнала конкретна необходимост – да са пострадали при ПТП, трудова злополука или да имат отказана претенция по застраховка. Всеки, който има такъв казус може да се свърже с кантората ни по телефона или онлайн за безплатна консултация, а при необходимост от следващи действия и представителство да се срещне с мен.
Коя е най-честата грешка, която хората правят, преди да потърсят адвокат като Вас?
Когато става въпрос за ПТП е важно пострадалите да са наясно, че адвокатът е необходимост с цел получаването на справедливо обезщетение, но от друга страна не е необходимо да избързват и да ангажират такъв в часовете и дните след инцидента. Една от често срещаните грешки, които хората правят преди сами да потърсят специализират адвокат е да се доверяват на неточни твърдения. Често се случва пострадалите да бъдат настанени в болнично заведение, където много адвокати или техни посредници се свързват с тях непосредствено след като катастрофата се е случила. Често те им дават подвеждаща информация, че трябва веднага да ангажират адвокат, за да не загубят правото си на обезщетение. За мен този подход е крайно неморален и принизява адвокатската професия. В тази връзка, препоръчвам на всеки пострадал при ПТП да потърси сам адвокат когато състоянието му е стабилизирано и се е прибрал в дома си.
Споделете ни случай от практиката си, с който се гордеете.
Има много случаи от практиката, с които се гордея. Това са такива казуси, в които работата ми се отразила значително на самия клиент по един или друг начин. Видял съм, че човекът който ме е ангажирал ме чувства близък като свой приятел, вярва ми безрезервно и изпитва благодарност, която не може да изрази с думи. Ако трябва да посоча един случай – имах клиенти с много тежко ПТП в района на Варна. Пострадалият беше в кома и делото се водеше от съпругата му като настойник. Самият съдебен процес беше сложен, с доста експертизи и трудности. Накрая обаче, присъдиха обезщетение в размер на 700 000лв. на пострадалия, която сума с обезщетението за забава доближи 1 млн.лв. Това парично обезщетение дойде няколко години след като близките на пострадалия се бяха лутали с адвокат, който не беше специалист в материята. Вярвам, че с воденето на това дело им помогнах да решат до известна степен паричните си затруднения свързани с лечение и издръжка.

Кой е най-изненадващият въпрос, който някога сте получавали от клиент?
В нашата професия няма изненадващи въпроси :) Трябва да сме подготвени за всеки въпрос, който възникне в процеса на работа. Питанията са много, защото обикновено сътрудничеството ми с даден клиент продължава дълго време, поради тромавата съдебна система. През цялото това време, аз и колегите ми сме на разположение да разясним всяка подробност, свързана със случая, както и да дадем информация за етапа, на който се намираме.
Защо решихте да се включите в платформата Argumento и как смятате, че тя подобрява достъпа до правна помощ за обществото ни?
Реших да се включа в платформата Argumento, тъй като смятам че новите технологии трябва да се развиват и в юридическата сфера. Платформата е иновативна, а това е нещо, към което и самият аз и колегите ми се стремим. Вярвам, че е важно всеки клиент да може да вземе информирано решение за това какъв адвокат му е необходим. Поради тази причина е хубаво, че платформата дава възможност за ясно разграничаване на специалностите на всеки адвокат. Достъпът до юридически услуги се улеснява, което е добре за крайния потребител. Това е нещо, на което ние много държим, чрез предоставянето на безплатни консултации в сферите ни на дейност.
Какво бихте казали на човек, който се намира в сложна житейска ситуация и не знае откъде да започне?
Сложните житейски ситуации са много и с различен характер. Според мен най-добрият съвет е при такава ситуция да се допиташ до правилния човек. Адвокатът е такъв човек, когато се касае до житейска ситуация от правен характер, която отговаря на неговите компетенции.
Ако имахте възможност да промените нещо в българската правна система - кое би било то и защо?
Бих казал, че българската правна система има много проблеми. Най-големият от тях е, че е изключително бавна. Понякога хората губят вярата си, че ги очаква някаква справедливост. Съдебните дела трябва да вървят значително по-бързо. Същото важи и за изготвянето на автотехнически и съдебномедицински експертизи, както по гражданските, така и по наказателните дела. Този тип експертизи, касаят обезщетенията при ПТП и наказанията за виновните в ПТП. Надявам се в близко бъдеще правната система да се реформира, така че да отговаря на очакванията както на хората, така и на адвокатите.
В следващите седмици, чрез поредица от интервюта, ще ви срещаме с адвокати от мрежата на Argumento – професионалисти, които всеки ден работят по реални казуси и с отдаденост защитават правата на хората.
С тази рубрика искаме да покажем човешкото лице на правото – така, както го виждаме ние: достъпно, разбираемо и навременно. Защото вярваме, че един съвет от точния човек може да промени не просто ситуацията, а целия живот на човек, попаднал в труден момент.
Ако искате да се свържете с адв. Явор Дочев за консултация относно обезщетения при ПТП, обезщетения при трудови злополуки или откази от застрахователни компании, разгледайте неговия профил в Argumento. Там ще откриете повече за практиката му и удобен начин да насрочите онлайн или присъствена консултация.
Други популярни статии
Други популярни статии