Новият ред за издаване на заповед за изпълнение
Гражданско право
Процесуално представителство
Новини



Въвеждането на електронно подаване и централизирано разпределение на заповедните дела през Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП) от 1 юли 2025 г. не е просто техническо подобрение. То е фундаментална стъпка към по-бърза, по-достъпна и по-ефективна правосъдна система, като същевременно подобрява бизнес средата и прави икономиката на страната по-конкурентоспособна.
Още за първите 24 часа бяха подадени 363 заявления, 37% от които приключиха със заповед само за ден – процес, който отнемаше седмици при стария хартиен режим.
Какво означава това за съдилищата?
Алгоритъмът за централизирано разпределение изпраща всяко заявление там, където има свободен капацитет, вместо всички папки да се струпват в претоварения Софийски районен съд и съдилищата в другите големи градове. В интелигнентната система за разпределение участват общо 659 съдии от 113 районни съдилища. Резултатът е драматично съкращаване на времето до издаване на заповед - за часове вместо за седмици, както и по-равномерна заетост на районните съдилища, които вече ще получават съответен дял от делата. А това освобождава човешки ресурс за по-сложни казуси и спестява милиони левове разходи за архивни помещения и куриерски услуги.
Какво означава това за адвокатите и за бизнеса?
Подаването 24/7 през компютър или телефон означава край на опашките и висенето пред съдебната палата. Всяка страна проследява статуса на делото си в реално време, а системата валидира автоматично документите и генерира електронен изпълнителен лист в момента на издаване на заповедта. За юристите това е повече време за стратегия, вместо за печат и окомплектоване на документи; за гражданите и бизнеса – по-ниски транзакционни разходи и предвидим паричен поток.
Икономическият нюанс
Още през 2020 г. законодателят въведе 15% отстъпка от държавната такса при електронно подаване. Сега, когато подаването на заявления реално минава онлайн, мярката се очаква да достигне масово приложение. По данни на ВСС съдлищата в страната разглеждат приблизително 200 000 заповедни дела годишно, а това се равнява на около 750 000 лв. директно спестени такси всяка година, без да броим икономиите от пътувания и пощенски услуги.
Призив към професионалната общност и обществото
Дигитализацията на заповедното производство не е технологична прищявка, а обществен договор за по-справедливо бъдеще. Ако днес приемем онлайн подаването като свое право и задължение, утре ще имаме основание да изискваме същите стандарти за всяко съдебно и административно производство. Нека измерваме успеха не само в спестени часове и левове, а в новото доверие, което изграждаме помежду си – държава, бизнес и граждани – когато правосъдието е толкова близо, колкото най-близкото ни устройство.
Въвеждането на електронно подаване и централизирано разпределение на заповедните дела през Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП) от 1 юли 2025 г. не е просто техническо подобрение. То е фундаментална стъпка към по-бърза, по-достъпна и по-ефективна правосъдна система, като същевременно подобрява бизнес средата и прави икономиката на страната по-конкурентоспособна.
Още за първите 24 часа бяха подадени 363 заявления, 37% от които приключиха със заповед само за ден – процес, който отнемаше седмици при стария хартиен режим.
Какво означава това за съдилищата?
Алгоритъмът за централизирано разпределение изпраща всяко заявление там, където има свободен капацитет, вместо всички папки да се струпват в претоварения Софийски районен съд и съдилищата в другите големи градове. В интелигнентната система за разпределение участват общо 659 съдии от 113 районни съдилища. Резултатът е драматично съкращаване на времето до издаване на заповед - за часове вместо за седмици, както и по-равномерна заетост на районните съдилища, които вече ще получават съответен дял от делата. А това освобождава човешки ресурс за по-сложни казуси и спестява милиони левове разходи за архивни помещения и куриерски услуги.
Какво означава това за адвокатите и за бизнеса?
Подаването 24/7 през компютър или телефон означава край на опашките и висенето пред съдебната палата. Всяка страна проследява статуса на делото си в реално време, а системата валидира автоматично документите и генерира електронен изпълнителен лист в момента на издаване на заповедта. За юристите това е повече време за стратегия, вместо за печат и окомплектоване на документи; за гражданите и бизнеса – по-ниски транзакционни разходи и предвидим паричен поток.
Икономическият нюанс
Още през 2020 г. законодателят въведе 15% отстъпка от държавната такса при електронно подаване. Сега, когато подаването на заявления реално минава онлайн, мярката се очаква да достигне масово приложение. По данни на ВСС съдлищата в страната разглеждат приблизително 200 000 заповедни дела годишно, а това се равнява на около 750 000 лв. директно спестени такси всяка година, без да броим икономиите от пътувания и пощенски услуги.
Призив към професионалната общност и обществото
Дигитализацията на заповедното производство не е технологична прищявка, а обществен договор за по-справедливо бъдеще. Ако днес приемем онлайн подаването като свое право и задължение, утре ще имаме основание да изискваме същите стандарти за всяко съдебно и административно производство. Нека измерваме успеха не само в спестени часове и левове, а в новото доверие, което изграждаме помежду си – държава, бизнес и граждани – когато правосъдието е толкова близо, колкото най-близкото ни устройство.
Нашите верифицирани адвокати
Нашите верифицирани адвокати
Нашите верифицирани адвокати

Денислав Денев
Варна
Добрич
Девня
6+ години опит
7
отзива

Даниел Боянов Цветанов
Видин
22+ години опит
17
отзива

Любомир Цветанов
София
Пловдив
Русе
Търговище
10+ години опит
17
отзива

Божидар Кадийски
София
Перник
Кюстендил
Благоевград
7+ години опит
21
отзива
Разгледай всички
Други популярни статии
Други популярни статии